Ett projekt kring Socialpedagogisk handledning för nyanlända inom fritt bildningsarbete – med fokus på delaktighet och ett meningsfullt liv.
Projektet genomfördes som ett samarbete mellan folkhögskolor och studiecentraler samt deras centralorganisationer. För att nyanländas väg till ett meningsfullt liv, med arbete och relevanta studier ska uppfyllas behöver vi inom fria bildningen använda oss av systematisk handledning, med goda verktyg och sakkunniga handledare.
Målsättningarna med projektet var att:
Inom projektet producerades:
En nulägesbeskrivning av nyanländas integration. Nulägesbeskrivningen görs i samarbete med invandrarorganisationer.
Processer och verktyg för handledning:
Produktutvecklingen av verktyg och processer för handledning skedde via teman. Utgående från olika teman skapades det arbetsgrupper. Grupperna bestod av de folkhögskolor, studiecentraler som ville delta i projektet och som ansåg sig ha sakkunskap inom ett specifikt område.
Temaområdena var följande: Handledningsfärdigheter och kunskap om individualisering, Social integration, Utbildningsstig, Samarbete med arbetslivet
PROJEKTRESUTAT:
Poddcast Bildande samtal: Ett samtal med Anna och Barry om att handledning av nyanlända i folkhögskolan.
Utredning: Projektet SOSPEVA (2020), SELVITYSVAPAAN SIVISTYSTYÖN OPPILAITOKSISSA ANNETUSTA OHJAUKSESTA MAAHANMUUTTAJILLE.
Sammanfattning på svenska: Handledning av invandrare i läroanstalter inom fritt bildningsarbete
Handledningsmodellen: information och material hittas på projektets hemsida på Peda.net, länk till informationen på svenska.
Sammandrag av modellen som PDF
Projektet finansierades av Utbildningsstyrelsen