Under våren 2025 undersökte utbildningsstyrelsen på uppdrag av Undervisnings- och kulturministeriet hur den fria bildningen ser på och arbetar med hållbarhetsfrågor. Det var en omfattande enkätundersökning som skickas ut till över 300 läroinrättningar. 91,6% av läroinrättningarna svarade. Nu är resultaten publicerade, och det är goda nyheter.
Hållbarhetfrågor motiverar
Den fria bildningens institutioner är väldigt motiverade att stöda och arbeta med hållbarhet. De allra flesta ser hållbarhetsarbetet som något självklart i den dagliga verksamheten. Samtidigt efterfrågar läroinrättningarna konkreta och tydliga rekommendationer från staten för att planera och genomföra hållbarhetsarbetet.
Hållbarhet förutsätter synlighet
Hållbarhet är idag en självklar målsättning i den egna verksamheten för de flesta inom den fria bildningen. Samtidigt känner många att de inte är tillräckligt bra med att synliggöra detta för deltagarna eller samarbetspartners. Dessutom är uppfattningen om ekologisk hållbarhet fortfarande smal och mestadels begränsat till sopsortering bland den fria bildningens aktörer idag.
Hållbarhet förutsätter samarbete
Nu behövs ett ökat samarbete inom den fria bildningen och med andra aktörer i hållbarhetsfrågor. Respondenterna menar att ett sådant samarbete kan leda till nya innovationer, effektivare arbete och kan vara ett stöd för lokal utveckling.
Hållbarhet förutsätter uppföljning
Uppföljningen och utvärderingen av hållbarhetsarbetet inom den fria bildningen behöver förbättras, både lokalt och nationellt. För att få goda resultat behövs en tillräcklig resursering, så att arbetet med hållbarhet inte läggs på som en extra börda.