Här samlar vi material och information om validering samt om identifiering och erkännande inom den fria bildningen.
Det kompetensbaserade lärandet kommer in allt mer i fri bildning. Det betyder #lärandemål, #validering, Koski, eGrunder och mycket mer. I denna video reder vi ut begreppen.
KoL (Kansalaisopistojen liitto/Medborgarinstitutens förbund) har utvecklat ett eget nationellt märke, noppa-märket, för kurser som ger studiepoäng inom medborgarinstitut. Noppa-märket har skapats för att det i framtiden skulle bli lättare för kursdeltagare att lägga märke till de kurser som de kan få studiepoäng för.
I tjänsten eGrunder hittar du alla grunder för läroplaner, examina och utbildningar från småbarnspedagogik till andra stadiet. Utbildningsanordnarna kan publicera också lokala läroplaner och planer för förverkligande av examina i tjänsten
Undervisnings- och kulturministeriets publikation (26.02.2020):
Identifiering och erkännande : Handbok för kompetensbaserad beskrivning av utbildningen inom fritt bildningsarbete
eGrunder (21.05.2021): Guide för kompetensbaserad bedömning inom fritt bildningsarbete
Kansalaisopistojen Liito (KoL) har gjort en handbok/ snabbguide (2022, pdf) för lärare kring planering och bedömning av kompetensbaserade kurser och utbildningar.
Checklist för kursplanering (pdf) - uppgjord av Tobias Elfving och Nina Berg i samband med processutbildningen Validering och och utveckling av kompetensbaserade läroplaner (hösten 2020-våren 2021, projektet finansierades av Utbildningsstyrelsen)
Samtyckesblanketten behöver den studerande fylla i när den vill få sina studier och färdigheter validerade i Koski-systemet. Vi, Bildningsalliansen, har gjort samtyckesblanketten på lätt språk och versionen är fri att användas.
Samtyckesblanketten på lätt språk (docx)
Projektpresentation (pdf) - Marika Boström, språklärare Vasa medborgarinstitut Alma
Modellförslag på läroplan för medborgarinstitutens språkundervisning (pdf)
Kielikukkanen - projektöversikt
Projektets logo i olika varianter och som kan användas vid kursplanering och anmälan
22.10.2021 Kompetensbaserat lärande (presentation, PDF). Timo Halttunen och Johanni Larjanko
12.11.2021 Kompetensbaserat lärande, Identifiering och erkännande av kunnande inom den fria bildningen. (presentation, PDF) Henrika Nordin och Marie Granbacka
11.3.2022 Kompetensbaserat lärande, Bedömning. (presentation, PDF). Henrika Nordin
Den Nordiska kvalitetskompassen är en verktygslåda för att bedöma kvaliteten i valideringsverksamhet, policyer och arrangemang såväl som kompetensen hos de som utför validering.
Valideringsnätverket bidrar till utveckling av validering i de nordiska länderna och främjar synliggörandet av kompetenser.