Evenemanget, som arrangerades av Nordisk Netværk for Livslang Læring (NLL), fokuserade på att identifiera konkreta insatser för att främja digital inkludering under perioden 2025–2027.
Syftet med hörandet
Målet var att samla kunskap, goda exempel och strategiska prioriteringar för att stärka digitala färdigheter – särskilt bland personer med invandrarbakgrund. Deltagarna diskuterade strukturella hinder, lärandeinitiativ och samarbetsmöjligheter över sektorsgränser.
Programmet i korthet
Dagen inleddes med välkomsthälsningar från NLL:s koordinator Antra Carlsen och Kaisa Kepsu från Nordens välfärdscenter. Därefter presenterades tre inspirerande exempel från Norden (Nordregio), Sverige (Redi School of Digital Integration) och Finland, där MoniHeli – nätverket för mångkulturella föreningar – lyfte fram två aktuella initiativ:
- Multicultural Guidance Skills Open Badge – ett mikromärke som synliggör kompetens i digitalt stöd med språklig och kulturell medvetenhet
- DigiUp Toolbox – ett digitalt verktyg för att stötta utbildare i att lära ut grundläggande digitala färdigheter till migrantkvinnor

Efter presentationerna följde interaktiva workshoppar där deltagarna tillsammans identifierade de mest akuta utmaningarna och nyckelområden för framtida arbete. Diskussionerna resulterade i många omfattande förslag på hur NLL kan stötta och vidareutveckla befintliga initiativ, sprida framgångsfaktorer och samla resurser.
Nästa steg
Hörandet i Helsingfors bygger vidare på insikter från NLL:s tidigare möte i Århus. Resultaten kommer att ligga till grund för NLL:s strategi för digital inkludering fram till 2027. Deltagarna uppmanades att bidra aktivt i kommande projekt, nätverk och kunskapsdelning.

Fri bildning kan potentiellt spela en nyckelroll i att främja digital integration genom att erbjuda inkluderande, flexibla och lokalt förankrade lärmiljöer där människor får möjlighet att utveckla digitala färdigheter i sin egen takt.

Foton av Stig Elttør
